Julafton/Sinterklaas





I dag är det julafton här i Holland!!!! Tyvärr är man inte ledig för det...men men, Sinterklaas ( har varit hemma hos mig under natten) Så jag har fårr min choklad bokstav + lite mer godis. Som en spruta gjord av marsipan som det står botox på... tror jag förstår piken.
Man firar inte riktigt jul alls här i Holland, inte så som i Sverige i alla fall. Man firar inte advent heller. Men det gör jag. Tycker det är jätte trevligt med min ljustakar och alla julsaker. Grannarna kallar mig den tokiga svenska, men det bjuder jag på. Men dom tycker det ser himmla mysigt ut. Så jag kanske kan omvända några holländare att fira jul så som i Sverige....

Sinterklaas är den
nederländska benämningen på helgonet Sankt Nikolaus. Han firas i Nederländerna på kvällen den 5 december och i Belgien på morgonen den 6 december med presenter för barn. Han har en svart knekt, "Zwarte Piet", som det också kan finnas fler av.

Sinterklaas kommer med en ångbåt från Spanien med alla sina svarte Pite i miten av November. Då är det milijoner av barn som är och tar i mot honom. Sedan väntar dom hysteriskt till 5 dec. Kvällen innan, så i går måste man sjunga en massa sånger frmför den öppna spisen, Vilken Michael har gjort och har hjär tvättat mig med..så nu kan jag sjunga dom utantill. .Om man har varit snäll får man en massa presenter, om man inte har varit snäll så tar svarte Pite med barnen i en jute säck till Spanien och dom kommer tillbka förhoppningsvis nästa år. Jag har försökt att inte vara snäll detta året, men tydligen har jag misslyckas. Faaan, jag ville ju till Spanien.

   


Today is it the x-mas day here in Holland. Unfortugly so i am i not free, Sinterklaas have been in my house during the night, so i have got my chocolate letter + some more candy. I have got a injection niedel made off marzipan, it says Botox on it...I think i have got the message.

Here in Holland are people not celebrating x-mas, not like in Sweden...They are not celebrating advent either. But i do that. i think it is really nice with the lights in the window and all my Christmas things every were. My neighbours call me the crazy Swedish one, but it is ok :) but the neighburs thinks it looks so nice and cosy in my hose, so maybe i can change a few Dutch people to celebrate Christmas in Swedish way.

Sinterklass is coming with a steamboat from Spain in middle of November with his helpers Black Pite,There is millions of kids who is meeting him when he arriavs. It is really nice to see. Than are the kids waiting like crazy until 5 December that he shall come to their house.. The night before 5 December, the kids has to sing a lot of songs to Sinterklaas in the front of the fire place. Which Michael have done and he have brain wash me with the songs, so i can sing them by heart now. If the kids have been nice they got a lot of presents, if they have not been so nice, Black Pite is bringing them to Spain in big bag. I have try to not be so nice this year, but i have failed. Daam it. I wanted to go to Spain for a year....


Kommentarer
Postat av: Julia

Ha en trevlig helg du med :)

2008-12-05 @ 17:08:52
URL: http://juliakrischel.blogg.se/
Postat av: elimi

Va roligt att du berättarlite om Holland. Jag hade ingen aning om att de firar jul sådär.. nu bara MÅSTE du komma hem till Sverige ju! Hi hi.. har ni bestämt er än?



Vi hopas få komma in i lägenheten innan jul men det är inte säkert. Långsamma hantverkare!!



Stora kramar till dig!

2008-12-05 @ 19:16:53
URL: http://elimi.blogg.se/
Postat av: Bella

Leuk dat je over Sinterklaas schrijft, zoals ik nu over Advent hier in Zweden schrijf.



Groetjes Bella ;0)

2008-12-06 @ 16:33:16
URL: http://bellevien.web-log.nl
Postat av: Veronica

Oj det hade jag ingen aning om!! :D Kul att fira 2 st julaftonar då! Kram!

2008-12-08 @ 02:36:29
URL: http://meandmycloset.blogg.se/
Postat av: Michael

For all Swedish people who of course have no clu what Sinter Klaas is and how big this is in Holland, please click on the below link for the pictures from SinterKlaas in Amsterdam.

2008.php?hfst=boot" rel="nofollow">http://www.sintinamsterdam.nl/intocht2008.php?hfst=boot

2008-12-08 @ 07:44:33
URL: http://www.nederzweeds.web-log.nl
Postat av: Michael

http://www.sintinamsterdam.nl/sint08.php?type=5



This link works hopefully better :-)

2008-12-08 @ 07:46:45
URL: http://www.nederzweeds.web-log.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0